Auxilium-lid Riegman & Klaverdijk B.V. accountants, belasting- en bedrijfsadviseurs tekende eind september het convenant horizontaal toezicht van de koepelorganisatie Auxilium-Fiscount (voorheen KAN). Het kantoor behoort tot een van de grootste fiscale dienstverleners voor de binnenvaart en verzorgt jaarlijks ongeveer 1500 aangiften inkomsten- en vennootschapsbelasting. Eerder was het kantoor betrokken bij het afsluiten van het brancheconvenant binnenvaart. Om de goede contacten met de Belastingdienst te waarborgen is het afsluiten van een HT-convenant voor Riegman & Klaverdijk een logische stap.
Directeur Christiaan Klaverdijk: “We hebben voor horizontaal toezicht met de Belastingdienst gekozen omdat het veel voordelen biedt, zowel voor ons kantoor als de ondernemers die wij als klant hebben. De werkwijze van ons kantoor paste al bij de voorwaarden voor horizontaal toezicht en dit wordt nu geformaliseerd met het tekenen van het convenant. We zien de samenwerking met vertrouwen tegemoet.”
Op de foto v.l.n.r. Jolande Goudriaan (relatiebeheerder R&K),Ton Starink (directeur R&K), Mario Stremmelaar (regiodirecteur MKB Rotterdam), Christiaan Klaverdijk (directeur R&K), Bert Mulder (relatiebeheerder R&K), Peter de Graaf (directeur R&K), Alex Gouw (fiscalist R&K) en Robbert Klaverdijk (directeur R&K).
Koepelorganisatie Auxilium/Fiscount
Fiscount en Auxilium Adviesgroep hebben in 2011 een koepelorganisatie opgericht voor kleinere onafhankelijke kantoren: koepelorganisatie Auxilium/Fiscount (toen onder de naam Kwaliteitscentrum Accountancy Nederland BV (KAN)). De koepelorganisatie heeft een convenant horizontaal toezicht gesloten met de Belastingdienst.
Aangesloten kantoren hebben door het convenant snel duidelijkheid over de definitieve aanslag van een convenantaangifte en er is geen discussie achteraf. Er zijn duidelijke afspraken en minder controles omdat convenantaangiften steekproefsgewijs worden gecontroleerd.
De samenwerking met de Belastingdienst wordt regelmatig geëvalueerd. De contacten met de Belastingdienst lopen goed en er wordt duidelijk, maar vooral snel door de Belastingdienst gereageerd. De contactpersonen bij de Belastingdienst zijn prettig in omgang en stellen zich dienstverlenend op. Daarbij is de ervaring dat de Belastingdienst ook echt meedenkt, wat snelheid en efficiency bevordert.
John Weerdenburg (Auxilium Adviesgroep): “De basisgedachte van de koepelorganisatie Auxilium/Fiscount is dat kleinere kantoren een goed kwaliteitssysteem hebben. Wij willen de kwaliteit waarborgen voor kleinere en middelgrote accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren. En dit voor deze doelgroep praktisch en betaalbaar houden. Kleinere kantoren missen de schaalgrootte en kennis om zelf horizontaal toezicht te organiseren.”