Mariëtte Elling: “Je herkent het vast. Verschillende klanten trekken aan jou voor advies. Om door te kunnen met de klus, heb je extra informatie nodig. Soms duurt het best lang voordat je weer iets hoort van de klant. En dan leveren al die klanten de gevraagde stukken in dezelfde week aan. Vervolgens mag jij aan de slag. Dit speelt altijd – hoe kan het ook anders – in de drukste periode van het jaar.
Dat gebeurde mij ook in het najaar met de vraag naar financiële planningen. Druk, maar vaktechnisch geweldig (en fijn) om mee bezig te zijn. Iedere casus is namelijk anders. En het mooist van alles: blije klanten die weten waar ze aan toe zijn, klanten met financiële rust. Soms ook klanten met een uitdaging. Maar wel een uitdaging die nu duidelijk op tafel ligt en waar dus aan kan worden gewerkt. Dat geeft lucht.
Waar ben ik nou zoal mee bezig? Ik deel graag een paar specifieke casussen met je, die ik in de afgelopen maanden samen met de klanten in beeld heb gebracht. Vragen die misschien ook bij jouw ondernemers leven. Ik noem er een paar.
- De hoogte van het jaarlijks voor besteding beschikbaar bedrag, aannemende dat het spaargeld op 80-jarige leeftijd volledig is geconsumeerd. Duidelijkheid over wat je jezelf nu en in de toekomst kunt en mag gunnen.
- Prettig doorleven na de verkoop van de onderneming tegen de intrinsieke waarde (worst case scenario).
- Duidelijkheid over inkomen en (gewenste) uitgaven, zodat helder is in hoeverre aan de kinderen kan worden geschonken.
- Het inkomenstekort na overdracht van de onderneming, om de minimaal benodigde verkoopopbrengst te bepalen en vervolgens te bekijken of dat realistisch is.
- Inzicht in de uitkeringen uit de diverse oudedagsvoorzieningen, om te weten of aanvullend sparen voor later nog nodig is.
- Bepalen welk deel van het vermogen nodig is om van te leven, zodat helder wordt op welke termijn liquide geld nodig is en hoe een beleggingsportefeuille kan worden ingericht.
Ik las ooit, ‘je wordt gelukkiger door een financiële planning’. En weet je, Ik denk oprecht dat dat klopt! Voor zowel de klant als de adviseur. En dan bedoel ik niet de geldelijke beloning die er tegenover staat…”
Maak je zelf planningen voor klanten en wil je met mij sparren?
Maak je nog geen planningen, maar wil je dat wel graag doen?
Wil je overleggen over de mogelijkheden? Bel of mail mij!