Elke werkdag bereikbaar via 033 433 72 17
Nieuws

Banken weren contant geld: einde van een tijdsperk?

Het is niet realistisch binnen korte tijd met contante betalingen te stoppen. Klanten moeten de tijd krijgen om hun processen aan te passen.
Igo Galama adviseur

Banken weren contant geld: einde van een tijdsperk? Het is niet realistisch binnen korte tijd met contante betalingen te stoppen. Klanten moeten de tijd krijgen om hun processen aan te passen.

De Financieringsafdeling wordt steeds vaker betrokken bij klantdossiers van accountantskantoren waar contant geld de uitdaging is. Banken hebben momenteel de focus op klantintegriteit en Know Your Client (KYC) en hanteren zelfs een nultolerantiebeleid. Banken willen, om witwasrisico’s te beperken, contante transacties sterk terugdringen of zelfs verbieden.

Banken overstelpen bedrijven daarbij met zeer gedetailleerde vragenlijsten, zeggen bankrekeningen op als die niet naar tevredenheid worden beantwoord, sluiten hele sectoren uit van het bankverkeer en weren nu dus cash. ‘Hoe moet een mkb’er met vijf man in dienst dat allemaal bolwerken?’, vraagt advocaat Marco Anink van RWV Advocaten zich af. ‘Er gaat een vernietigende werking van uit naar het mkb.’ (bron FD 13 maart 2022).Dit is voor ons ook een nieuwe ontwikkeling in de samenwerking met banken. Eigenlijk gold dit nultolerantiebeleid al enige jaren voor grootbedrijven, maar het treft nu ook het mkb met alle gevolgen van dien. Waar hebben de banken hun beleid in aangescherpt? En wat zijn de struikelblokken?

Informatie aanleveren

  • De termijn waarbinnen klanten informatie moeten aanleveren is korter.
  • Er moeten meer (bewijs)stukken aangeleverd worden en er worden meer gedetailleerde vragen gesteld die met de klant doorgesproken moeten worden. Een uitdaging voor de accountant, zeker gezien de drukte bij de accountantskantoren.
  • Na de eerste vragenronde worden er door de bank vaak nog weer (tijdrovende) aanvullende vragen gesteld.
  • De bank stelt veel vragen, mag dit? Het is goed te weten dat de bank plichten heeft, maar de ondernemers hebben ook (privacy)rechten.

Overstappen naar een andere bank?

Overstappen naar een andere bank is meestal niet de oplossing, omdat deze ook een strak KYC-beleid hanteert.

Beleidsplan

Het kan vertrouwenwekkend zijn om in het klantdossier een compliance beleidsplan op te nemen. Hierin staat beschreven hoe de processen bij de onderneming lopen en het laat zien dat de bedrijfsvoering serieus met de bank omgaat.

Conclusie

Het is belangrijk adequaat te communiceren met de huisbank en met hen in gesprek te blijven. Belangrijk is dat de ondernemer begrijpt en zich ervan bewust is dat dit de nieuwe realiteit is en het hem dus de nodige tijd, energie en geld kan kosten om zaken inzichtelijk te maken voor de bank. Ondersteuning van jullie als accountant en adviseurs is hierin (helaas) een must geworden. Het team van de financieringsdesk werkt samen met advocaten (o.a. Marco Anink) en andere specialisten. Deze beoordelen de brieven van banken en reageren daar waar nodig om e.e.a. in goede banen te houden. Het hebben en behouden van een bankrekening is van groot belang voor ondernemers. En het is niet realistisch binnen korte tijd met contante betalingen te stoppen. Zeker is dat uitbannen van contant geld simpelweg niet kan, zoals ook te lezen is in de media. Klanten moeten de tijd krijgen om hun processen aan te passen. U weet ons te vinden om te bemiddelen met de banken. Als oud-bankiers spreken wij de taal van de banken en stemmen met de specialisten af wat wel en niet kan.

Meer weten? Bekijk dan de volgende cursus: