Elke werkdag bereikbaar op 033 433 72 17
19 januari 2023 Financieren

Know Your Cliënt: welke acties kun je voor jouw klant ondernemen?

Marco Kastelein Financieringsspecialist

Helpdeskvraag

Mijn (potentiële) klant krijgt geen bankrekening geopend. Hoe kan ik hierbij helpen?

Antwoord

Uitgangspunt hierbij is dat jouw klant nog geen klant van die specifieke bank is waar de rekening wordt aangevraagd.

Allereerst is het belangrijk om te achterhalen wat de reden is dat je (potentiële) klant problemen heeft met het openen van een bankrekening. Er zijn meerdere redenen te bedenken, al dan niet in samenhang met elkaar, waaronder:

  1. Werkdruk te hoog bij de bank en commercieel belang te laag. Aanvraag is onder op de stapel belandt.
  2. Aanvraag en/of klantgegevens zijn niet compleet aangeleverd. Het aanvraag-/onboardings proces kan niet voltooid worden door de bank.
  3. Er zijn verhoogde risico’s van toepassing bij je (potentiële) klant, waardoor het aanvraagproces vertraging oploopt.

Als je je bewust bent van voornoemde punten, welke acties kun je dan ondernemen?

Zelf informeren bij de bank naar de oorzaak

Als je zelf goede contacten met de bank hebt, kun je natuurlijk zelf contact met de bank opnemen om navraag te doen naar de status. Let er hierbij op dat je klant bij de bank heeft aangegeven dat hij/zij ermee akkoord is dat jij namens je klant mag informeren. Je kunt ook het financieringsteam van Auxilium vragen om in zijn algemeenheid navraag te doen naar de werkdruk en verwachte doorlooptijden voor nieuwe klanten. Auxilium Adviesgroep heeft goed contact met de intermediairsdesk van de banken.

Op onderzoek

Om de (in)compleetheid van de aanvraag en/of een beoordeling te maken of er sprake is van verhoogde risico’s, heb je kennis nodig van de Wwft-risico’s in het klantdossier. Maar ook moet je weten hoe de bank deze beoordeelt en wil/kan verlichten. Ga met je (potentiële) klant in gesprek en vraag een kopie van het aanvraagdossier bij de klant op. Op basis van deze informatie, samen met de input die je krijgt vanuit het klantgesprek, kun je daar waar nodig de aanvraag richting de bank verrijken. Dit vergroot de kans op een snellere en positieve acceptatie.

Hulp nodig van een specialist?

De afdeling financieren heeft een samenwerking met DE KYC CONSULTANT. Heb je hulp nodig bij het completeren en/of verrijken van het aanvraagdossier, neem contact op met het team Financieren.

DE KYC CONSULTANT?

Pieter-Jan Dessing CAMS CCO van DE KYC CONSULTANT heeft ruime ervaring op het gebied van Wwft-risico’s, het KYC-proces binnen het bankwezen en kan een gedegen analyse maken van het aanvraagdossier, zodat jij snel weet waar de vermoedelijke bottleneck in het aanvraagproces zit. Als we de bottleneck op kunnen lossen, heb jij er weer een tevreden klant bij die direct overtuigd is van de waarde die jij kan bieden.

“Ik ben Pieter-Jan Dessing, 41 jaar en woon met mijn vrouw, dochtertje (2,5 jaar) en kat in het pittoreske Kerkdriel, nabij Den Bosch. Opgegroeid tussen de kassen in het Westland, hoor je bij mij geen zachte G. Ik ben een sportliefhebber, zowel actief als passief. Zelf (zaal)voetbal ik, doe aan fitness en hardlopen en wintersport is elk jaar favoriet. Ik werk bijna 20 jaar in de bancaire sector. Sinds 2019 houd ik mij binnen het bankwezen fulltime bezig met KYC. Via ACAMS heb ik de opleiding tot Certified Anti Money laundering Specialist (CAMS) voltooid. Met DE KYC CONSULTANT ontlast en ondersteun ik bedrijven en dienstverleners op het gebied van Know Your Costumer (KYC). Mijn ideologische doel is om het probleem rondom witwassen maatschappelijk breder onder de aandacht te krijgen. Niet alleen banken zijn poortwachter, maar ook accountants- en belastingadvieskantoren. Als accountant heb je vanuit je eigen rol te maken met de Wwft en KYC. En heb je een verantwoordelijkheid als het gaat om de transacties van jouw klanten. Ik kan je helpen met de vragen over KYC: van jou en van je klanten!”