Steeds meer werkgevers bieden hun medewerkers toegang tot deelauto’s. Flexibel, duurzaam en vaak ook kostenbesparend. Maar hoe zit het fiscaal? Begin 2025 heeft de Belastingdienst een standpunt gepubliceerd waarin ze aan de hand van praktijkvoorbeelden duidelijk maken hoe het zit met de loonheffingen bij het gebruik van deelauto’s.
Het is belangrijk om te weten wanneer er sprake is van een bijtelling, wanneer een vergoeding onbelast kan blijven en hoe je dit goed vastlegt. Hieronder vind je de belangrijkste inzichten.
Wat is een deelauto eigenlijk?
Een deelauto is een auto die door meerdere personen wordt of kan worden gebruikt. Dat kan een auto zijn die door de werkgever beschikbaar wordt gesteld aan meerdere werknemers, of een auto van een externe aanbieder (zoals een deelautobedrijf) die werknemers via een abonnement of app kunnen reserveren. Het gaat dus niet om een vaste leaseauto, maar om flexibel inzetbaar vervoer dat gedeeld wordt.
Wanneer is een deelauto ‘ter beschikking gesteld’?
Kan een werknemer zelf bepalen wanneer en waarvoor hij of zij een deelauto gebruikt? Dan is er sprake van een ter beschikking gestelde auto. In dat geval moet de werkgever een bijtelling toepassen, tenzij overtuigend wordt aangetoond dat de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer privé wordt gebruikt.
Tip: Zorg voor een sluitende rittenregistratie of een goed handhaafbaar verbod op privégebruik.
Alleen zakelijk gebruik? Dan kan het onbelast
Wordt de auto alleen gebruikt voor een specifieke zakelijke opdracht en houdt de werkgever toezicht op het gebruik? Dan blijft de feitelijke beschikkingsmacht bij de werkgever. De kosten van de rit mogen dan onbelast worden vergoed.
Werknemer heeft zelf een abonnement
Sluit een werknemer privé een abonnement af bij een deelautobedrijf en vergoedt de werkgever de kosten van een zakelijke rit? Dan is dat onbelast, zolang het gebruik zakelijk is én gecontroleerd wordt. Worden ook privékilometers vergoed? Dan is er sprake van loon in natura en moet er bijtelling plaatsvinden.
Deelauto via mobiliteitsbudget
Geeft de werkgever een mobiliteitsbudget waarmee werknemers zelf een deelauto kunnen reserveren? Dan is er sprake van een ter beschikking gestelde auto als de werknemer zelf bepaalt waarvoor hij de auto gebruikt. De bijtelling wordt dan naar rato berekend op basis van het aantal dagen dat de auto beschikbaar is.
Eén auto, meerdere gebruikers
Wordt één auto gedeeld door meerdere werknemers? Dan moet de bijtelling in redelijkheid worden verdeeld op basis van het gebruik. Zonder rittenregistratie of controle op privégebruik is een bijtelling eigenlijk onvermijdelijk.
Praktische tip
Bespreek met je klant hoe het gebruik van deelauto’s is geregeld. Zijn er duidelijke afspraken? Wordt er gecontroleerd op privégebruik? En hoe worden de kosten verwerkt? Een goed ingericht beleid voorkomt verrassingen bij een controle van de Belastingdienst.
Hulp nodig?
Het team Fiscaal helpt je graag!
Stuur een mail aan fiscaal@auxiliumadviesgroep.nl.