Ondernemers die deelnemen aan horizontaal toezicht (HT) moet je periodiek beoordelen of zij nog aan de voorwaarden voor deelname aan HT voldoen. Waarom is dit en in welke situaties moet je klanten afmelden?
Waarom afmelden?
De Belastingdienst heeft voor HT een aantal serviceniveaus. Zo heb jij als fiscaal dienstverlener (fd’er) een vast aanspreekpunt bij de Belastingdienst voor jouw klant, als deze deelneemt aan HT. Verder zijn de termijnen voor vooroverleg voor HT-deelnemers korter en er is aangepast toezicht door de onderlinge afspraken en vertrouwenssituatie binnen HT. Hierdoor krijgen jouw klanten sneller duidelijkheid over hun fiscale positie.
Voor ondernemers die door hun fd’er zijn aangemeld voor HT biedt de Belastingdienst serviceniveaus aan. Deze zijn gebaseerd op de positieve voorinformatie over de kwaliteit van de fd’er en over de houding en gedrag van de fd’er en zijn klanten.
Als een klant niet meer aan de voorwaarde voor deelname voldoet, of als je niet langer voldoende werk voor jouw klant verricht, dan profiteert deze klant ten onrechte van de serviceniveaus. Daarom is het belangrijk dat je de deze klanten op tijd afmeldt.
Wanneer afmelden?
In deze situaties is tijdige afmelding noodzakelijk:
Meer lezen over HT?
Auxilium Adviesgroep heeft samen met Fiscount een koepelorganisatie voor Horizontaal Toezicht (HT).