Elke werkdag bereikbaar op 033 433 72 17
26 september 2024 Nieuws

Jouw nieuwe collega zit misschien wel aan de andere kant van de wereld

Tijdens de bijeenkomsten van het Ondernemersnetwerk worden de actuele praktijkuitdagingen met elkaar gedeeld. Een van de onderwerpen die de laatste tijd regelmatig op de agenda staat bij het Ondernemersnetwerk is de uitdaging van het vinden van het juiste personeel. Een aantal van onze leden heeft creatieve oplossingen gevonden voor het personeelstekort.

Oorzaken van personeelstekort

In de accountancy zien we de tekorten van personeel groeien. Dit tekort wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren:

  • Vergrijzing Veel ervaren adviseurs gaan met pensioen, waardoor een kennis- en ervaringskloof ontstaat. De aanwas van nieuwe werknemers is niet groot genoeg om de uitstroom aan te vullen.
  • Afname van instroom in specifieke opleidingen Opleidingen zoals accountancy en bedrijfseconomie trekken minder studenten aan dan voorheen. De technologie- en consultancysector is een grote concurrent.
  • Werkomstandigheden en wet- en regelgeving Jonge professionals geven de voorkeur aan flexibel en hybride werken. De (hoge) werkdruk en toenemende wet- en regelgeving lijken hier lastiger in te passen. Ook is het imago van de accountant de laatste jaren negatief beïnvloed door juridische procedures rond het (niet) voldoen aan deze regelgeving.
  • Veranderende eisen Het accountantsberoep is door veranderende regelgeving veel in beweging en nieuwe ontwikkelingen vragen ook om andere medewerkers. Denk aan regelgeving rond fraude (Wwft) en duurzaamheid.
  • Groot ten opzichte van klein Veel kleinere kantoren moeten het afleggen tegen de grotere kantoren. Grotere kantoren hebben meer te bieden als het gaat om begeleiding, doorgroeimogelijkheden en (secundaire) arbeidsvoorwaarden.

Digitalisering

Kantoren staan dus voor de uitdaging om in de huidige arbeidsmarkt goed personeel te vinden. Automatisering en de digitalisering hebben ons al veel gebracht. En de rol van toepassingen als Artificial Intelligence (AI) wordt steeds groter. We maken daardoor steeds minder uren per klant. Werkzaamheden veranderen en worden steeds meer ondersteund door digitale oplossingen.

Voor het eerst horen we overigens geluiden van kantoren dat de investering in automatisering en opleiding van mensen z’n vruchten gaat afwerpen, waardoor er ruimte ontstaat in de planning! Daar waar al jaren wordt gesproken over een klantenstop, of zelfs reductie,  zijn er nu geluiden over groei. Een positieve ontwikkeling.

Maar dat is nog een enkeling, de vraag naar personeel blijft hoog. Een oplossing voor het personeelstekort is de inhuur van talenten uit het buitenland.  De wereld wordt steeds een stukje kleiner en de automatisering en digitalisering helpen hierbij.

Personeel buitenland

Er werken al verschillende aangesloten kantoren met medewerkers in het buitenland. Niet alleen voor audit, maar ook voor de administratie en samenstellingswerkzaamheden.

Een paar voorbeelden:

4Vision heeft in het verleden een vestiging opgezet in Moldavië, het ‘Remote Finance Team (RFT)’. 4Vision kan niet meer zonder deze medewerkers. Het zijn hoogopgeleide collega’s die volledig zijn geïntegreerd in het werkproces. Inmiddels maken ook andere leden gebruik van deze oplossing en hebben medewerkers zich aangesloten via het ‘Remote Finance Team’.

KC Audit en KC accounting werkt ook met het RFT en heeft medewerkers uit verschillende landen. Zij maken o.a. ook gebruik van de diensten van Kula Staffing die werkt met mensen uit Zuid-Afrika. Beide werken vanuit de gedachte van ‘je collega op afstand’. Dit zijn maar enkele voorbeelden, er zijn meer initiatieven.

Wat zijn de voordelen?

De nadelen weten we vaak goed te benoemen. Vooral de taal vormt een barrière. KC accounting werkt veel internationaal en is daarom gewend in het Engels te communiceren. De meeste van onze leden hebben die gewoonte nog niet. Vertalen is met de huidige technieken steeds makkelijker, denk aan Google translate of de Co-pilot toepassing in Outlook.

Wij denken dat het probleem van onvoldoende gekwalificeerd personeel niet kleiner wordt, gezien ook de vergrijzing die gaande is in Nederland. Daarom is het goed om de voordelen en randvoorwaarden te noemen van ‘personeel uit het buitenland’.

  • Allereerst, in de betreffende landen is voldoende opgeleid personeel. Echt hoog opgeleid, daar waar we in Nederland de lat steeds lager moeten leggen.
  • De arbeidsmarkt is minder gespannen en daardoor blijven medewerkers langer voor je werken (de randvoorwaarden van een goed salaris e.d. moeten natuurlijk op orde zijn).
  • De salarissen zijn over het algemeen lager. Houd er wel rekening mee dat je meer kosten maakt voor het begeleiden van mensen. Op afstand werken vraagt op een andere manier tijd, denk ook aan periodieke bezoeken (over en weer).
  • Je moet investeren in het opleiden van medewerkers: denk aan het bijbrengen van de Nederlandse standaarden. We horen dat het begeleiden van mensen in Nederland ook steeds intensiever wordt.
  • Wie wordt er nou niet blij van deze toenemende diversiteit? Diversiteit stimuleert ook nog eens de innovatie. En het stimuleert het eigen team om mee te groeien. Als je in de toekomst als accountantskantoor van waarde wilt zijn, dan moeten de key-factors personeel en automatisering op orde moeten zijn!
  • Misschien wel het grootste voordeel, ook het personeelsuitje vraagt om een internationaal karakter 😊.

Het is tijd om de blik naar buiten te richten en de kracht van internationaal talent te omarmen. ‘De collega van morgen zit misschien wel aan de andere kant van de wereld’.

Meer weten, neem contact op met Wouter de Bruin, adviseur ondernemersnetwerk Auxilium.