Je kent ze vast. De klanten waar je meer tijd aan kwijt bent dan je kunt factureren en die ook weinig opleveren door andere redenen. Jammer, want die tijd kan je niet besteden aan nieuwe klanten of klanten met potentie voor groei. In kaart brengen voor wie je werkt, wat dat kost en oplevert, geeft je mogelijk het inzicht om afscheid te durven nemen van klanten.
Sandra Ohm, ondernemersadviseur en verandermanager, helpt accountantskantoren die willen groeien. “De markt vraagt om een andere meer op advies gerichte rol van de mkb-accountant. Wat doe jij als een klant belt met een vraag? Direct een oplossing bieden? Vaak zit er een vraag achter de vraag. Het is niet alleen een kwestie van een luisterend oor. Ondernemers hebben behoefte aan accountants die cijfers interpreteren en omzetten in advies. Om te voorkomen dat je uren maakt die je niet in rekening kan brengen moet je niet alleen duidelijk communiceren naar de klant maar ook structuur aanbrengen in het werkproces. Je wilt niet pas achteraf tot de ontdekking komen wie er allemaal met die vraag aan de slag is gegaan. Van administratief werk naar advies en uit de waan van de dag stappen!”
Hoe krijg je meer tijd in de kantooragenda?
- Verhogen van adviesomzet door beter te communiceren met je klanten
- Terugdringen afboeken uren: de winstgevendheid stijgt direct
- Efficiënter werken door meer structuur
- Toepassen klantsegmentatie: steek energie in de juiste klanten
Het resultaat?
Een verbetering van de bedrijfsopbrengst. Tevreden, productievere medewerkers. En ook je klanten zijn tevredener, nu jouw expertise in advisering nóg beter tot z’n recht komt.
Aan de slag!
In de workshop ‘Terugdringen afboeken uren’ op 9 november (13.00 – 17.15 uur Leusden) gaan we aan de slag met een verbeterplan voor afgeboekte uren. Aan de hand van het jaarrekeningproces en praktische tools brengen we in kaart hoe je het percentage afgeboekte uren kunt verlagen.