Helpdeskvraag
“Oeps, deze klant had vorig jaar al moeten beginnen met de stamrechtuitkeringen uit de bv. Hoe kan ik voortaan voorkomen dat ik dit vergeet?” Af en toe krijg ik een telefoontje van een accountant die tot zijn/haar schrik heeft ontdekt dat de uitkeringen uit het stamrecht, pensioen, ODV of lijfrente van een klant al hadden moeten ingaan. Paniek, want de fiscale sancties kunnen oplopen tot wel 70% heffing (LB/IB plus 20% revisierente) over de commerciële waarde. Hoe is dit te voorkomen?
Antwoord
Het antwoord is simpel: maak voor alle betreffende klanten een agendering aan. De vakantieperiode is aangebroken en misschien heb jij nu net iets meer tijd dan in de rest van het jaar. Tijd om wat oud zeer op te pakken, maar ook tijd om de klanten met een oudedagsvoorziening in de bv in kaart te brengen.
Tip: Heb je klanten die over een paar jaar 65 jaar worden? Plan jaarlijks een afspraak in en bespreek het moment dat de uitkeringen in moeten of in kunnen gaan. De kans dat je een termijn overschrijdt is dan veel kleiner. Je hebt alle tijd de overeenkomst en/of berekeningen te checken en de daadwerkelijke uitkeringen volledig af te stemmen op de wensen van jouw klant.
Voor leden van Auxilium
Maak gebruik van onze helpdesk! Bel om de (fiscale) kaders van de oudedagsvoorziening te bespreken. Natuurlijk kunnen wij je ook ondersteunen bij het inpassen van de oudedagsvoorziening in het financiële plaatje van de klant. Een (MS Teams-)gesprek met jou en de klant, waarbij wij de opties toelichten aan de hand van de wensen en vragen van jouw klant, is een mooie oplossing.
Maar alles begint bij jouw agendering. Gebruik de vakantiedip voor deze tip!