We krijgen steeds vaker vragen over de overgang van on-premise (lokaal geïnstalleerde software) naar cloud-software. Moet je nog wachten of kan je de stap nemen? Binnen de samenstelbranche zien we dat de ene softwareleverancier verder is dan de andere met de ontwikkelingen hiervan. De oude on-premise software (bijvoorbeeld Infine, FDS en Audition, MLE en Caseware) voldoet nog meer dan voldoende. En de functionaliteit van de cloud-oplossingen laat nog beperkingen en haperingen zien. Bij de keuze van software willen we het liefst weer alle oude functionaliteiten in een nieuw jasje en dan bij voorkeur goedkoper.
Prijs
Om dan maar met de prijs te beginnen. Een veel gehoorde opmerking is dat cloud-software duurder is. We zien hier 2 trends, allereerst dat de automatisering en daarmee ook de kosten toenemen in de accountancybranche. Dat is al jaren zo, en dat gaat niet anders worden. We doen ook meer werk met uiteindelijk minder mensen. Op korte termijn is de overstap vaak duurder, maar het moet op lange termijn toch echt werk gaan besparen. Daarnaast hebben on-premise softwarepakketten ook andere zaken nodig, zoals serverruimte en een eigen netwerkomgeving. Deze kosten worden flink minder zodra je overschakelt naar cloud-software en het is in ieder geval de bedoeling om appels met appels te vergelijken.
Functionaliteit
Voor wat de functionaliteit betreft, stelt elke nieuwe software-oplossing je voor de vraag, hoe wil ik mijn processen en dienstverlening georganiseerd hebben? En daar blijven we vaak vasthouden aan hoe we het altijd al deden. Cloudoplossingen richten zich veel meer op standaardisatie van het proces om daarmee efficiency te behalen. Iets wat hard nodig is in deze tijd, personeel blijft de komende jaren schaars. We focussen ons vaak teveel op de uitzonderingen die een hele overgang van zo’n proces in de weg staan.
Go?
Wachten of de stap nemen? Het is in ieder geval belangrijk om het denkproces hierover te starten en de juiste punten mee te nemen in dat proces. We denken graag met je mee! Vanuit het ICT-Contractbeheer (i.s.m. Roodkat ICT-Contractbeheer) bieden we goede mogelijkheden om grip te krijgen op de ICT-Contracten en de kosten daarvan.
Over cloud-oplossingen of on-premise software valt nog veel meer te schrijven, wat te denken van werkplekbeheer, veiligheid/data-security en wat doe je met je data zodat je niet compleet afhankelijk wordt van softwareleveranciers. Daarover een volgende keer meer.
Heb je vragen?
Neem dan geheel vrijblijvend contact op met de Auxilium ICT-Helpdesk. Bel naar 033 – 433 72 17 en vraag naar Leon Leeferink of Daan Bruijns.