Ben jij al aan de slag gegaan met het thema duurzaamheid voor jouw klanten? CSRD-rapportages zijn nog wat ver van ons bed, het aantal grote bedrijven in de mkb-praktijk is beperkt. Vanaf 1 juli a.s. zijn bedrijven met meer dan 100 medewerkers verplicht om te rapporteren over de reisbewegingen van hun medewerkers. Dat komt al dichter bij de mkb-praktijk, maar misschien dat die klanten ook nog ver weg zijn voor jouw kantoor. Realiseer je dat de vraag voor jouw klant steeds dichterbij komt en waarschijnlijk al dichterbij is dan jij denkt. Misschien nog niet direct via wet- en regelgeving maar indirect zeker, omdat grote bedrijven en overheden voor hun verplichtingen ook een beroep doen op jouw klanten.
Waar zitten de duurzaamheidsvraagstukken voor jouw klant? Bespreek jij het onderwerp met je klant en help jij je klant om op tijd voor te sorteren? Het Financieel Dagblad schreef 19 februari jl. dat bedrijven worstelen met de verplichte CO2-registratie van reisbewegingen van werknemers. Administratief kun je je voorbereiden op de benodigde informatievragen. Welke informatie is er nodig en hoe krijg ik die informatie inzichtelijk? Door kosten te verbijzonderen, door extra velden te gebruiken voor registraties van bijv. kilometers, liters en andere hoeveelheden van energieverbruik etc. creëer je een basis voor de registraties van relevante data. Je klant is voorbereid en wie weet leveren de eerste inzichten al gelijk belangrijke informatie op.
Bij Auxilium proberen we je te ondersteunen in deze processen. We werken samen met Greenaumatic op het gebied van cursussen en een rapportage dashboard om de data ook in relevante overzichten te presenteren voor jullie klanten. Heb je vragen of ideeën, neem contact op met Wouter de Bruin om hierover te sparren.