Sinds 15 mei 2025 kunnen ook niet-natuurlijke personen, zoals een fiscaal dienstverlener, gebruikmaken van de nabestaandenmachtiging. Met deze machtiging kun je fiscale zaken en toeslagen van een overledene online afhandelen. Ben je executeur van een nalatenschap van jouw klant? Dan kun je de machtiging ook aanvragen.
Een nabestaandenmachtiging maakt het mogelijk om ook zonder aangiftesoftware in te loggen op ‘Mijn Belastingdienst’ van de overledene, en daar digitaal aangifte te doen voor de overledene. Je kunt nu met een nabestaandenmachtiging ook het ‘Overzicht betalen en ontvangen’ van de overledene raadplegen.
Let op!
Er kan maar 1 partij gemachtigd zijn, ofwel een nabestaande ofwel een niet-natuurlijk persoon zoals een fiscaal dienstverlener.
Aanvragen van een machtiging
Wil je gemachtigd worden? Dan moet de aanvrager van de machtiging het RSIN van jouw kantoor opgeven in het aanvraagproces. Zorg dat de aanvrager dat nummer van jou heeft.
Voor het aanvragen van een machtiging door een niet-natuurlijk persoon gelden deze voorwaarden:
- De organisatie moet als executeur vermeld staan in een verklaring van erfrecht, of verklaring van executele.
- Een medewerker van de organisatie moet geautoriseerd zijn voor de dienst ‘Nabestaandenmachtiging’ in het eHerkenningsmiddel.
Gebruik van de machtiging
Om de machtiging te kunnen gebruiken moet:
- de aanvrager in het aanvraagproces jouw RSIN hebben opgegeven als beoogd gemachtigde
- een medewerker van jouw kantoor geautoriseerd zijn voor de eHerkenningsdienst ‘Intermediairdienst’
Bij het inloggen gebruik je vervolgens jouw eHerkenningsmiddel met de juiste bevoegdheid, net als bij een gewone machtiging.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de nabestaandenmachtiging op belastingdienst.nl/nabestaanden.
Hulp nodig?
Het team Fiscaal helpt je graag!
Stuur een mail aan fiscaal@auxiliumadviesgroep.nl.