Word een betere gesprekspartner voor jouw cliënt.
Jouw klant komt bij je met de mededeling dat hij/zij gaat scheiden. Misschien heeft de klant het zelf net gehoord en moet hij/zij de gedachten nog ordenen. Het kan ook dat de klant (samen met de partner) al heeft nagedacht over de afspraken die zij samen moeten/willen maken of hebben zij zelfs al een scheidingsadviseur of mediator benaderd. In de vervelendste situatie staan partijen tegenover elkaar en communiceren zij alleen nog via advocaten. In al die gevallen is het goed dat jij op hoofdlijnen weet wat hen te wachten staat.
Welk traject moeten zij doorlopen om de scheiding formeel rond te maken? Wat moet er worden geregeld voor de kinderen? Wie heeft recht op welk vermogen? Van welk inkomen moeten zij leven na de scheiding (partner- en kinderalimentatie)? Hebben zij recht op het pensioen van de ander? En wat kunnen zij regelen voor het geval een van beiden tijdens het traject of na de scheiding komt te overlijden? Uiteraard is hierbij ook aandacht voor de fiscale gevolgen van afspraken.
In deze cursus licht Mariëtte Elling de belangrijkste aspecten van een scheiding toe. Het volgen van deze cursus maakt je een betere gesprekspartner, zowel voor de eerste opvang, hulp tijdens het traject en voor vragen van een klant die in het verleden gescheiden is.
RB 3 fiscale punten en 1 algemeen punt
Een aantal van de onderwerpen in deze cursus:
Leerdoelen: Je weet op hoofdlijnen wat jouw klanten kunnen verwachten bij een echtscheiding en kunt hen hierover adviseren.
Schrijf je hier in voor de Basiscursus financieel scheidingsadvies cursus.