Wil je efficiënt en effectief samenstellen? Dan is de planningsfase essentieel. Tijdens deze cursus gaan we dieper in op de bedrijfsbeschrijving, deze is namelijk onmisbaar bij het bepalen van de significante aangelegenheden.
Je krijgt praktische tips over hoe je een bedrijfsbeschrijving vastlegt zodat deze elk jaar opnieuw waarde oplevert. Op basis van praktijkvoorbeelden, die je zelf kunt aanleveren, bespreken we welke zaken minimaal vastgelegd moeten worden. Denk aan administratieve procedures waarop de accountant moet kunnen vertrouwen en formaliteiten zoals leningsovereenkomsten en personeelszaken.
Het uitgangspunt van risico gericht samenstellen is de kwaliteit van de interne organisatie van de klant. Hoe beter deze kwaliteit vastligt in de bedrijfsverkenning, hoe minder aanvullende werkzaamheden de accountant hoeft uit te voeren. Dit betekent niet een uitgebreide AO/IB beschrijving, maar een overzichtelijke opzet van de processen, bijvoorbeeld hoe de omzet wordt geregistreerd.
NB in de update accountancy najaar wordt ook aandacht besteed aan de bedrijfsbeschrijving en significante aangelegenheden.
RB: 4 algemene punten
Wil je jouw praktijkvoorbeeld van te voren aanleveren? Dat kan, stuur jouw mail naar de docent Wouter de Bruin. Let op: Vergeet niet eerst in te schrijven.
De onderwerpen die tijdens deze cursus worden behandeld, zijn:
Schrijf je hier in voor de Een goede bedrijfsbeschrijving incl. de significante aangelegenheden cursus.