Elke werkdag bereikbaar op 033 433 72 17
27 maart 2024 Nieuws

Let op: pro-forma saneringsverzoek moet voor 1 april bij Belastingdienst binnen zijn

Auxilium Medewerker

Last minute tip: pro-forma saneringsverzoek moet voor 1 april ingediend zijn. Wij helpen je met een voorbeeldbrief!

Heb jij klanten die geholpen kunnen worden met een schuldsanering? Dit kan door voor 1 april 2024 een pro-forma verzoek (aangetekend!) in te dienen. Hiermee geef je als accountant en mkb-adviseur ook invulling aan je zorgplicht.

Als je een (pro-forma)saneringsverzoek op tijd indient, is het niet nodig om het formulier kwijtschelding van belastingen en premies in te vullen. Dat is namelijk veel werk. De bijbehorende stukken kunnen ingeval van een pro-forma binnen 90 dagen nagezonden worden. Je wint dus tijd voor jouw klant.

De Belastingdienst heeft aangegeven dat ondernemers die nu bezig zijn met een schuldsaneringsregeling, of die voorzien dat ze hier op korte termijn mee aan de slag moeten, voor 1 april 2024 een pro-formaverzoek kunnen indienen. Bij (pro-forma)saneringsverzoeken die voor 1 april 2024 bij de Ontvanger in Heerlen zijn binnengekomen, rekent de Belastingdienst nog met het zogenaamde enkelvoudige percentage.

Voorbeeldbrief

Voor het indienen van een (pro-forma)verzoek volstaat het versturen van een brief. Een voorbeeldbrief, die is afgestemd met de Belastingdienst vind je hier. Lees hier de aandachtspunten bij jouw (pro-forma) verzoek.

Lastige gesprekken met klanten in lastige situaties

Op 14 maart hebben we je geïnformeerd over het versoepelingsbeleid van de Belastingdienst dat per 1 april wijzigt. We hebben hier veel vragen over gekregen. Joost Tielens, adviseur op het gebied van ondernemers in zwaar weer, heeft inmiddels veel leden gesproken. Hij krijgt veel vragen over klanten die in zwaar weer zitten door aflossingsverplichtingen van corona-schulden, gestegen kosten en veranderende markten.

Joost: “Laat ons vaker en eerder als onafhankelijke partij meekijken met jouw klanten in zwaar weer. Veel ondernemers schamen zich of weten het niet precies meer, onderkennen het probleem niet, nemen halfslachtige maatregelen of vragen te laat om hulp. Dit zorgt voor ongemakkelijke situaties”.

Voor Joost als ‘onafhankelijke derde’ is zo’n lastig gesprek ook makkelijker dan voor de eigen accountant die vaak heel betrokken is. Jij kan het, in de relatie met jouw klant moeilijk vinden om een vervelende, maar noodzakelijke boodschap te brengen.

Hoe kunnen we jou en jouw ondernemer helpen?

We merken dat we jou en jouw klant prima kunnen helpen door met een onafhankelijke blik te sparren en mee te denken. Op basis van wat (cijfermatige) voorinformatie is een kort (MS Teams) overleg vaak in eerste instantie al voldoende om een spiegel voor te houden en aan te zetten tot nadenken over de levensvatbaarheid van je klant. En ook om echt over te gaan tot concrete en vaak hoogst noodzakelijke acties zoals sanering of herstructurering. Daarna overleggen we eventueel met ondersteuning van specialisten. We houden de lijntjes kort.

Nieuwsgierig? Bel Joost Tielens of Marco Kastelein van het insolventieteam. Of stuur een mail met jouw vraag: j.tielens@auxiliumadviesgroep.nl

Meer weten? Bekijk dan de volgende cursus: